21
cze

Dorsz jest rybą morską. Na rynku najczęściej spotykamy dorsze pochodzące z Morza Arktycznego. Lecz żyją także w Morzu Bałtyckim. Lecz w Bałtyku z powodu połowów jest go bardzo mało i jest na wyginięciu. Pocieszające jest to, że w Morzu Arktycznym jest go pod dostatkiem. I gdy mamy ochotę na dorsza o każdej porze roku możemy go kupić. Mięso dorsza posiada białą barwę, umiarkowaną ilość ości i lekki rybny zapach.

Dorsz posiada dużo pełnowartościowego białka. A także kwasów, w tym kwas omega-3. Kwasy mają dobroczynny wpływ na organizm człowieka. Ponieważ wzmacniają jego odporność. Odporność organizmu jest bardzo ważna, gdyż to ona decyduje o sukcesach w leczeniu wielu chorób. Odporny organizm dużo może, co jest szczególnie ważne podczas leczenia zwłaszcza ciężkich chorób.

Dorsz posiada niewielką zawartość cholesterolu, a wysoką zawartość selenu, fosforu, oraz witamin. I witamin A i D3. Dzięki czemu bardzo dobrze wpływa na serce człowieka. A także zapobiegają chorobom krążeniowym i miażdżycy. Ryby te wskazane są osobom z dną moczanową, osobom cierpiącym na zwyrodnienie stawów, gdyż działają przeciwzapalnie. Mięso z dorsza zalecane jest osobom posiadającym wysokie ciśnienie krwi, jak i osobom chorym na nerki i tym, którzy chcieliby wzmocnić swoje mięśnie.

Dorsze ze względu na cenne wartości są polecane kobietom w ciąży, oraz osobom na rekonwalescencji. Z powodzeniem w menu może zastąpić drób lub mięso czerwone. Dostarcza naszemu organizmowi aminokwasów egzogennych. Jest to taki rodzaj kwasu, którego nie może wytwarzać nasz organizm. W mięsie dorsza jest leucyna, lizyna, izoleucyna, walinę, treoninę.

Dorsz należy do ryb chudych. Dzięki temu, iż posiadają niską kaloryczność jest zalecany osobom będącym na diecie odchudzającej.
Wartość energetyczna dorsza przedstawia się następująco.
W 100 gramach znajduje się około 82 kalorii.
Oraz 17, 8 g. białka, 0, 67 g. tłuszczu, 43, 0 cholesterolu, 16 mg. wapnia, 203 mg. fosforu, 413 mg. potasu, 32 mg. magnezu, 33 mg. selenu, 54 mg. sodu.
A także witaminy: witaminę A, B6, B12, D3.

W gastronomi dorsz najczęściej używany jest do przygotowania pasty rybnej. Albo spożywany jest z przystawkami lub jako dodatek do zupy. A także jako główny składnik dania obiadowego.
Dorsza najlepiej przyrządzać na parze, gotować lub piec. Natomiast przy obróbce unikać smażenia dorsza, ponieważ podczas smażenia traci kwas omega-3. A oprócz tego wytwarza szkodliwe dla naszego zdrowia kwasy nasycone.