30
gru

Często słyszy się, że ryby mają pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Czy zdajesz sobie jednak sprawę z tego, jakie konkretnie korzyści niesie ze sobą ich spożywanie? W tym artykule znajdziesz wiadomości na temat składników odżywczych zawartych w rybach, a także informacje o tym, którymi z nich warto wzbogacić swój jadłospis.

Zalety jedzenia ryb

Ryby należą do grupy produktów spożywczych stanowiących podstawę zdrowej diety. Zawierają w sobie cały szereg wartościowych składników odżywczych, które umożliwiają właściwe funkcjonowanie ludzkiego organizmu. Wśród nich znajdują się między innymi:

  • Wysoko przyswajalne białko, które stanowi jeden z podstawowych budulców ludzkiego organizmu. Proteiny są również niezbędne do właściwego działania wielu układów w naszym ciele np. krwionośnego oraz odpornościowego.
  • Wartościowe kwasy tłuszczowe omega-3, posiadające korzystny wpływ na pracę mózgu i serca oraz działanie przeciwnowotworowe.
  • Witaminy z grup A, wpływające pozytywnie na wzrok i działanie układu opornościowego.
  • Witaminy z grupy B, czyli związki wspierające prawidłowe działanie układu nerwowego oraz wpływające na dobry nastrój.
  • Wapń, czyli składnik mineralny ważny dla prawidłowego funkcjonowania układu krwionośnego.
  • Magnez, który obniża ryzyko nadciśnienia i poprawia pracę szarych komórek.
  • Potas, czyli pierwiastek odpowiedzialny za prawidłowe ciśnienie krwi oraz funkcjonowanie mięśni.

Regularne spożywanie ryb ma zatem wiele pozytywnych skutków dla naszego zdrowia. Istnieje jednak wiele ich gatunków – które z nich są najbardziej wartościowe dla naszego organizmu?

Ryby morskie, czy słodkowodne?

Czy lepiej jeść ryby morskie, a może jednak słodkowodne? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Gatunki morskie zawierają zwykle więcej dobroczynnych kwasów tłuszczowych omega-3 oraz jodu. Są jednak bardziej kaloryczne, zwłaszcza ich tłustsze odmiany. Z kolei ryby słodkowodne są generalnie chudsze, lecz również uboższe w niektóre składniki odżywcze. Idealnym rozwiązaniem jest włączenie do diety obu rodzajów i dostosowywanie ich proporcji do naszych potrzeb.

Jeśli zaś chodzi o wartościowe gatunki ryb, to należą do nich zarówno te morskie, jak i słodkowodne. Oto kilka z nich, które powinny często gościć na naszych talerzach:

  • Pstrąg – posiada chude mięso, ale jednocześnie jest bogaty w kwasy omega-3. To ważna zaleta, zwłaszcza jak na gatunek słodkowodny.
  • Łosoś – jest bardzo tłustą rybą, która jednocześnie posiada dużą dawkę dobroczynnych kwasów tłuszczowych, a także spore dawki witamin i jodu.
  • Śledź – oprócz kwasów omega-3 zawiera również witaminę D3, a także A, E oraz B.
  • Makrela – nie tylko obfituje w składniki występujące w mięsie innych gatunków ryb, ale zawiera również dużo selenu, który wspiera odporność i regenerację.

Posiłek z udziałem ryb powinniśmy spożywać dwa razy w tygodniu. Dzięki zawartym w nich składnikom odżywczym ułatwimy sobie pozostanie w dobrym zdrowiu, a także będziemy mogli delektować się ich wyśmienitym smakiem. Dodaj ryby do swojej listy zakupów już dzisiaj, a nie pożałujesz tej decyzji!